Sukujuhlat

Sukujuhlat - Suguvastavundu

on Karjalaisen Nuorisoliiton, Kansantanssinuorten liiton ja Suomalaisen Kansantanssin Ystävien yhteinen kesäjuhla. Tapahtuma kerää yhteen tanssijoita, muusikoita ja laulajia Suomesta, Udmurtiasta, Virosta, Marista, Tveristä, Mordvasta, Karjalasta ja Inkeristä. Sukujuhlia edeltää kansainvälinen nuorten leiri 16.19.7. Monta kärpästä yhdellä iskulla siis.

Luvassa on kansanperinnettä koko rahan edestä: kansantanssia, kansanmusiikkia, perinnekäsitöitä, kansallispukuja, luentoja ja kulttuurien loistoa.

Luento-osuudessa kuullaan esityksiä suomalais-ugrilaisesta puku-, tanssi- ja musiikkiperinteestä. Illanvietoissa ja konserteissa kuullaan ja nähdään tanssi- ja musiikkiesityksiä eri maista. Tapahtuma huipentuu sunnuntain pääjuhlaan, jossa nähdään monisatapäisen esiintyjäjoukon yhteinen kansantanssiesitys.

Alustava ohjelma

maanantai-keskiviikko 16.–18.7.2018
●    ryhmiä saapuu
●    nuorten tanssileiri
●    esiintymisiä ja työpajoja Siilifolk-tapahtuman tilaisuuksissa ja palvelutaloissa

torstai 19.7.2018
●    nuorten tanssileiri
●    esiintymisiä ja työpajoja Siilifolk -tapahtuman tilaisuuksissa ja palvelutaloissa
●    suomalaiset osallistujat saapuvat
●    yhteinen illanvietto

perjantai 20.7.2018
●    nuorten tanssileirin päätöskonsertti
●    luentoja ja “turpakäräjät”-keskustelutilaisuus eri kansojen kulttuurin erityispiirteistä
●    kansainvälinen kansantanssi ja -musiikkikonsertti

lauantai 21.7.2018
●    kansallispukuinen tanssiva ja laulava juhlakulkue
●    kansainväliset iltamat

sunnuntai 22.7.2018
●    juhlajumalanpalvelus
●    pääjuhla pesäpallostadionilla

Sukujuhlat järjestetään samaan aikaan Siilifolkin kanssa.

Suguvastavundu

Vuodesta 1998 lähtien Suguvastavundu-kulttuuripäiviä on järjestetty vuoroin Suomessa, Venäjän Karjalassa ja Udmurtiassa. Suomessa tapahtuma on ollut viimeksi Lohjalla vuosina 2008 ja 2014. Vuoden 2018 tapahtuma käynnistyy monikulttuurisella nuorten leirillä, johon osallistuu kansantanssia harrastavia nuoria Suomesta ja Venäjältä. Nuoret esiintyvät viikon aikana eri tilaisuuksissa ja vierailevat palvelutaloissa. He oppivat toistensa tanssi- ja musiikkiperinnettä ja luovat verkostoja. Nuorten tanssileirin osallistujat harjoittelevat ja majoittuvat Siilinlahden koululla. Osa kansainvälisistä osallistujista majoitetaan hotelleihin ja mökkeihin.

Tapahtuman tavoitteena on vaalia ja edistää suomalais-ugrilaista kulttuuriperintöä. Tuomalla yhteen esiintyjäryhmiä eri kulttuureista saadaan aikaan kulttuurista vuorovaikutusta ja lisätään kulttuurien välistä ymmärrystä. Tärkeää on siirtää kulttuuriperinnön tuntemusta nuorille, minkä johdosta halutaan järjestää nuorille oma leiri. Leirin toivotaan olevan alkusysäys jokavuotiselle nuorten kulttuurivaihdolle.

Lisätietoja:
Karjalainen Nuorisoliitto, p. 045 673 3223, toimisto(at)karjalainennuorisoliitto.fi

Sukujuhlat - Suguvastavundu järjestetään 19.-22.7.2018 Siilinjärvellä samaan aikaan Siilifolkin kanssa. Siilifolkissa on useita nimekkäitä esiintyjiä, mm. Värttinä. Katso tästä Siilifolkin ohjelma.

TILAA YHTEISTANSSIEN OHJEET

Sukujuhlien kansantanssin yhteisohjelman ohjeet, nuotit ja äänite ovat tilattavissa Karjalaisesta Nuorisoliitosta. Ohjepaketin hinta on 22 €.

Tilaa ohjepaketti.