Europeade 2017

Aika: 26.-30.7.2017
Paikka: Turku

Europeade on Euroopan suurin vuotuinen kansanperinnejuhla, johon tuhannet kansantanssin ja kansanmusiikin harrastajat kokoontuvat tapaamaan toisiaan ja esiintymään. Musiikki, tanssi ja kansallispuvut tahdittavat ohjelmaa, jota esitetään lavoilla, kulkueissa ja kaduilla.

Tapahtuman www-sivut

Turku kutsuu kansanperinteen harrastajat heinäkuussa 2017 juhlimaan Suomen ensimmäistä Europeadea

Europeade on Euroopan suurin vuotuinen kansanperinnetapahtuma, jossa kansanmusiikin ja kansantanssin taitajat esittelevät osaamistaan lavoilla, kaduilla ja konserteissa. Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden juhlavuonna Europeade on suomalaisen kansanperinteen suurin yhteistapahtuma, johon halutaan mukaan kaikki harrastajat iästä, taidoista tai tyylistä riippumatta – tärkeintä on yhdessä tekeminen ja kokeminen.

Vuonna 2017 Europeade saapuu ensimmäistä kertaa Suomeen 26.–30.7. Tapahtuman järjestää Suomen vanhin kaupunki, Turku, yhdessä kansainvälisen Europeade-komitean kanssa. Mukana ohjelmasuunnittelussa ja järjestelyissä on myös varsinaissuomalaisia alan toimijoita. Tapahtuman kohderyhmiä ovat kansantanssiryhmät, pelimanniporukat, kansanlaulukuorot, vokaaliyhtyeet ja puhallinorkesterit.

Kaupunkiin kerääntyy värikäs ja äänekäs kansainvälinen osallistujajoukko, joille halutaan tarjota unohtumaton kokemus ainutlaatuisissa puitteissa – tapahtuma, jonka kaikki yksityiskohdat on hiottu huippuunsa ja jonka monipuolinen ohjelma ja lämmin tunnelma hurmaavat juhlaväeltä tykkimyssyt vinoon!

Turkua ja/tai Europeadea entuudestaan tuntemattomille on seuraavassa muutama vinkki suunnittelun avuksi:
Kaupunkina Turku on tiivis ja siellä on helppo kulkea – kävellen pääsee lähes mihin tahansa 15 minuutissa. Tapahtumapaikat onkin keskitetty kaupungin keskustaan, jotta paikasta toiseen liikkuminen on mahdollisimman vaivatonta. Pääasiallisena juhlapaikkana sykkii Varvintori Aurajokirannassa, mutta juhla levittäytyy myös keskustan muille toreille, puistoihin ja ravintoloihin.

Majoituspaikat ovat etupäässä kaupunkialueen kouluja, joissa järjestetään ruokailut ja joista myös jaetaan päivittäiset eväspaketit. Hotelli- ja yksityismajoitukset kannattaa varata mahdollisimman pian,sillä kesä-Turussa tapahtuu aina, ja etenkin heinäkuun viikonloppuina. Ryhmien linja-autopysäköinnille on varattu omat alueensa, matkailuautoille ja asuntovaunuille vesi- ja sähköpisteineen samoin.

Ohjelman perusrunko

keskiviikko 26.7.: ryhmien ilmoittautuminen ja tervetuloilta
torstai 27.7.: katuesiintymisiä, avajaisjuhla, jatkoja kaupungin pubeissa ja ravintoloissa
perjantai 28.7.: katuesiintymisiä, konsertteja, työpajoja, jatkoja pubeissa ja ravintoloissa
lauantai 29.7.: katuesiintymisiä, kulkue, yhteistanssi-ilta ulkolavalla
sunnuntai 30.7.: jumalanpalvelus, pääjuhla, jameja pubeissa ja ravintoloissa

Ryhmät voivat ilmoittautua esiintymään eri puolille Turun keskustaa ja Aurajokirantaa sijoitetuille esiintymispaikoille. Lapsille on omaa ohjelmaa ja lasten ryhmillä oma konsertti. Musiikkiryhmille on omia esiintymisiä, kuoroille ja vokaaliyhtyeille oma konsertti. Päivisin on työpajoja ja iltaisin yhteistanssia ja -musisointia. Lauantaina koko Europeade-väki liittyy kilometrien pituiseen kulkueeseen, joka tanssii kaupungin halki.

Avajaisissa ja päätösjuhlassa esitetään alueelliset yhteistanssit. Suomalaisille on tehty useampi kokonaisuus, josta osallistuvat ryhmät valitsevat yhden.
-       Menuet & polska från Oravais, ruotsinkieliset, ohjaajana Marcus Blomberg
-       Karjalainen sikermä, karjalaiset, Rami Meling
-       Juhlavalssi/Helvi Jukarainen, Länsi-Suomi, Jukka Saari
-       Polkkasikermä, Länsi-Suomi, Pia Pyykkinen
-       Poromiehen polska/Satu Niiranen, Pohjois-Suomi, Tommi Semeri
-       tansseja BARNLEK 2017-ohjelmasta, kaikki lapsiryhmät, Heidi Palmu
-       osa Joki - Ån-teoksesta, Varsinais-Suomi, Mirkku Weckström
-       osia Hääpurpurista, Kaustinen/Pohjanmaa, Marika ja Mia Timonen

Turussa on lisäksi suomalaisen kansanperinteen erityispiirteitä kirkkovenesoutuineen, tangotupineen ja lavatansseineen. Tapahtumia on niin paljon jokaiselle päivälle, että juhlatunnelma on katossa heti ensimmäisestä päivästä aina lähtöpäivän aamuun asti. Suomessa vieraat viedään tietysti saunaan ja Guinnessin maailmanennätystä haetaan kimppahumpassa – askeleet ovat helpot, nyt vaan tyyliä hiomaan!

Tapahtuman osallistumismaksu on 120 €/henkilö. Lasten ryhmät (alle
12 v.) maksavat 75 €. Summa sisältää ohjelman, koulumajoituksen ja
kouluruokailun (aamiainen, lounas, päivällinen).

Kun ryhdyt suunnittelemaan oman ryhmäsi osallistumista, kannattaa ennakkoilmoittautuminen tehdä mahdollisimman pian. Se ei sido vielä
mihinkään, mutta pääsette mukaan tapahtuman tiedotuslistalle. Ennakkoilmoittautuminen Europeaden toimiston kautta päättyy 15.12.2016,
tee se täällä

Käy myös katsomassa lisätietoa sekä Europeadesta että Turusta:
Liity Facebook – ryhmäämme: www.facebook.com/europeadeturku2017

Europeade-järjestön koordinaattori Hilu Toivonen-Alastalo