Kevätpäivät Nokialla 18.-19.3.

15.3.2023

Mediatiedote 15.3.2023 Julkaisuvapaa

Kevätpäivät ja Kalkkareitten kulttuurikeikka -yhteistapahtuma järjestetään 18.–19.3.2023 Nokialla Harjuniityn koululla. Kaksipäiväisen tapahtuman ytimessä ovat tanssikatselmusesitykset, työpajatoiminta ja muu iloinen yhdessä oleminen.

Tapahtuman järjestävät Karjalainen Nuorisoliitto ja Suomen Nuorisoseurat. Tapahtumassa yhdistetään ensimmäistä kertaa näiden kahden järjestön perinteikkäät katselmustilaisuudet. Yhteistyöllä halutaan mahdollistaa tanssiryhmien useampien tanssiryhmien kohtaaminen ja entistä monipuolisemman tapahtuman toteuttaminen. Tärkeässä osassa tapahtuman järjestämistä ovat jäsenseuroista tulevat talkoolaiset eli Ahjolan tanhuajat, Kangasalan kansantanssijat, Nokian karjalainen Nuorisoseura, Tampereen Nuorisoseura ja Sottiisi Fun Club. Ilman talkoolaisia tapahtumaa ei voitaisi tällaisenaan toteuttaa.

Lauantain aikana nähdään kolme katselmuskonserttia. Konserttien painopiste on kansantanssissa, lisäksi mukana on katutanssiesityksiä. Paikalla on tanssin ammattilaisista muodostuva raati, joka antaa kaikille ryhmille palautetta esityksistä. Lauantain illanvietossa on luvassa mm. disco ja yhteislaulukaraokea. Sunnuntaina aamupäivä kuluu työpajoissa, tarjolla on teatteripajoja, laululeikkipaja ja afrotanssipaja sekä ohjaajille oma tapaaminen. Tapahtuma päättyy sunnuntain pääjuhla, jossa esiintyy raadin valitsemia ryhmiä.

Kevätpäivät on Karjalaisen Nuorisoliiton valtakunnallinen tapahtuma, joka on järjestetty vuosittain alkaen liiton perustamisesta vuonna 1980. Kevätpäivien ytimen muodostaa kansantanssikatselmus, jossa ammattilaiset antavat kansantanssiryhmien esityksistä palautetta ja luokittelevat ryhmät niiden osaamisen perusteella taito-, harrastus-, valio- ja mestaruusluokkiin. Tapahtuma huipentuu sunnuntain pääjuhlaan. Sunnuntaina pidetään myös Karjalaisen Nuorisoliiton liittokokous.

Kalkkareitten Kulttuurikeikka on lasten ja nuorten kulttuurikatselmustapahtuma, jota on järjestetty 1970-luvulta alkaen. Katselmuslajeina on tanssi, musiikki, näyttämötaide, visuaaliset taiteet ja sanataide. Katselmuksiin osallistuvat saavat palautteen raatilaisilta. Tapahtumalla halutaan tukea ja innostaa lasten ja nuorten kulttuuriharrastustoimintaa.

Kevätpäivät ja Kalkkareitten kulttuurikeikka numeroina:

• 26 esiintyjäryhmää

• n. 250 osallistujaa

• 40 talkoolaista

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Marianne Valola, toiminnanjohtaja, Karjalainen Nuorisoliitto, marianne.valola@karjalainennuorisoliitto.fi, 040 586 4240

Tiina Koskinen, toiminnanohjaaja, Nuorisoseurat Lounais-Suomi, tiina.koskinen@nuorisoseurat.fi, 050 340 6566