Suuri karjalainen piirakkakirja palkittiin

1.11.2021

Ruokatoimittajien puheenjohtaja Teresa Välimäki luovutti Vuoden kotimainen keittokirja -kunniamaininnan Pirkko Sallinen-Gimplille ja palkinnon Markus Hurskaiselle Messukeskuksessa 29.10.2021.
Pirkko Sallinen-Gimpl

Pirkko Sallinen-Gimplin yhteistyössä Karjalaisen Nuorisoliiton kanssa tekemä Suuri karjalainen piirakkakirja (SKS Kirjat) on saanut kunniamaininnan Vuoden kotimainen keittokirja 2021 -kilpailussa. Valinnan suoritti Ruokatoimittajat ry.

Ruokatoimittajat kuvaavat Suurta karjalaista piirakkakirjaa oodiksi yhdelle Suomen rakastetuimmista piirakoista. Kirja on ruokakulttuurisesti tärkeä teos, joka ylläpitää perinteitä ja innostaa tekemään itse. Hyvin tehdyssä kirjassa on selkeä ja houkutteleva ulkoasu. Siinä on myös sopivassa suhteessa historiaa, tarinoita ja reseptejä. Kaiken kaikkiaan Suuri karjalainen piirakkakirja on onnistunut kokonaisuus, jossa simppelisti rajattu aihe tarjoillaan lukijalle tarinallisesti kiehtovana.

Kiitospuheessaan Pirkko Sallinen-Gimpl totesi, että on todella harvinaista, että jokin leivonnainen leviää sodan vuoksi evakuoidulta väestöltä kantaväestön keskuuteen kuten on tapahtunut karjalanpiirakalle. Karjalainen piirakkaperinne on myös paljon muuta kuin pelkkiä karjalanpiirakoita. Tässä kirjassa tulee esiin karjalaisen piirakkaperinteen laajuus ja monipuolisuus.

Karjalainen Nuorisoliitto lähti mukaan Suureen karjalaiseen piirakkakirjaan, koska liiton tavoitteena on huolehtia karjalaisen perinteen säilymisestä ja siirtymisestä uusille sukupolville.

Vuoden keittokirjaksi valittiin Markus Hurskaisen Makeeta (Teos).