Nuorisoliitto tyytyväinen piirakkajupakan päätökseen

27.11.2014

Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalan Liitto ovat tyytyväisiä päätökseen olla hakematta Euroopan komissiolta maantieteellistä nimisuojaa karjalanpiirakalle (Yle 27.11.2014). Liitot esittävät kiitoksen Pro Agria Pohjois-Karjalalle oikean ratkaisun tekemisestä.

Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalan Liitto ilmaisivat eilen huolensa karjalanpiirakka-nimen käytöstä. Liittojen mielestä jokaisella sijainnista riippumatta on oikeus leipoa alkuperäisiä karjalanpiirakoita. Tapaus on saanut runsaasti huomiota tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Julkisuudessa on puhuttu jopa karjalanpiirakkasodasta (HS pääkirjoitus 27.11.). Kansalaisten mielipiteissä karjalanpiirakka koetaan osaksi suomalaista kulttuuriperintöä.

Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalan Liitto pitävät tärkeänä karjalaisen ruokaperinteen vaalimista ja siirtämistä seuraaville sukupolville. Liitot haluavat myös pitää kiinni autenttisen, jo nimisuojatun karjalanpiirakan raaka-aineista ja tekotavasta. Jatkossa tavoitteena on olla mukana tekemässä karjalanpiirakasta maailmanlaajuisesti tunnettu suomalainen perinnetuote.