Suomen kansallispukuyhdistys Raita ry perustettu

9.10.2017

Kiinnostus kansallispukuihin kasvaa

Joukko innostuneita kansallispukuharrastajia ja aiheesta kiinnostuneita kokoontui yhdistyksen perustamiskokoukseen 7.10.2017 Jyväskylässä, Suomen Käsityön museolla, osana Kansallispuvun juhlapäivää. Tällaiselle yhdistykselle on ollut selkeä tarve, sillä varsinaista kansallispukuyhdistystä ei
Suomessa ole aikaisemmin toiminut ja kansallispuvuista kiinnostuneiden määrä lisääntyy koko ajan.

Esimerkiksi Facebookin Kansallispuku-ryhmässä on tällä hetkellä yli 4900 jäsentä. Erityisesti nuorten osuus kasvavassa harrastajakunnassa nousee ja monen ikäiset ovat ottaneet omakseen Karjalaisen Nuorisoliiton aloittaman #TuunaaMunPerinne -some-haasteen, joka kannustaa yhdistämään kansallispukujen osia ja elementtejä arkipukeutumiseen.

Yhdistyksen toiminta

Uuden yhdistyksentarkoituksena on edistää suomalaista kansallispukukulttuuria ja positiivista kansallispukumielikuvaa sekä luoda mahdollisuuksia kansallispukuharrastuksen jatkumiselle. Raita ry toimii yhteistyössä harrastajien, alan ammattilaisten sekä Suomen Kansallispukukeskuksen ja Föreningen Bragen kanssa. Yhdistys kokoaa ja välittää kansallispukutietoa, rakentaa yhteyksiä harrastajien ja ammattilaisten välille, tukee kansallispukuihin liittyvää tiedotus- ja julkaisutoimintaa sekä järjestää tapahtumia, koulutustilaisuuksia, esittelyjä ja juhlia.

Yhdistyksen hallitus

Puheenjohtaja: Outi Tiainen, Helsinki