Feresikurssi

Aika: 6.-7.5.2017
Paikka: Helsinki

Karjalaisnaisen perinteisen asun suoran olkainhameen feresin eli sarafaanin ompelukurssi Helsingissä. Kurssi on kaksipäiväinen (lauantai-sunnuntai). Opettajana käsityönopettaja Marja Toivonen.

KURSSI SIIRTYY SYKSYLLE VÄHÄISEN KYSYNNÄN VUOKSI. UUSI AJANKOHTA ILMOITETAAN PIAN.

Kurssimaksu: 45 € Karjalaisen Nuorisoliiton ja Kalevalaisten Naisten Liiton jäseniltä, 55 € muilta.

Oma ompelukone ja omat eväät mukaan. Kurssilaisten käytössä on pienoiskeittiö.

Yhteistyössä: Opintokeskus Sivis

TARVIKKEET

Voit valita, teetkö "tutun" 1980-luvulla suosituksi tulleen feresin vai historialliseen tutkimukseen perustuvan Soja Murto-Hartikaisen ohjeen mukaan valmistettavan suoran sarafaanin.

Tarvikkeita tarvitset seuraavasti:

Sojan malli:

1. Kangasta tarvitaan 2–4 pituutta rinnalta helmaan mitattuna (riippuen kankaan leveydestä ja paksuudesta + käännevarat jokaiseen pituuteen + 1 cm). Helman ympärys saisi olla 2,5–4 m. Helman pituus voi vaihdella lähes lattiapituisesta 20 cm lattiasta ulottuvaan.

2. 3,5–4,5 m, 1,5–2 cm leveää nauhaa tai 3,5 cm leveää, langan suuntaan leikattua puuvillakangassuikaletta yläreunan ja olkainten reunustamiseen

3. 0,35–0,5 m kapearaitaista tai ruutuista puuvilla- tai pellavakangasta yläreunan ja helman vuoriksi

4. 1,5–2,2 m kanttinauhaa sisäpuolen kiinnitysnauhaksi lev. n. 1 cm

5. ompelulankaa, kirjontalankaa, 1-3 nappia

80-luvun feresimalli:

Kangas:
1. Jos kangas käytetään pituussuunnassa sitä tarvitaan 2,8–3,5 m. Kankaan käyttäminen tässä suunnassa takoittaa, että kankaan leveys riittää feresin pituudeksi. Feresin haluttu pituus mitataan dekolteelta nilkkaluun alle ja siihen voi lisätä käännevaraa esim. 10 cm, jolloin feresin helma laskeutuu kauniimmin.

2. Feresi voidaan myös leikata kankaan leveyssuunnassa, jolloin kangasta tarvitaan kaksi pituutta ja pituus mitataan dekolteelta nilkkaluuhun ja siihen voi lisätä käännevaraa esim. 10 cm, jolloin feresin helma laskeutuu kauniimmin.

Vinonauha: helmaan 2,8–3,5 m; yläosaan 1,4–2 m; olkaimiin 2,8–3,2 m.

3 cm leveää puuvillanauhaa: vekkien tukemiseksi ja kiinnittämiseksi selän leveyden verran (vyötärön kohdalta mitattuna).

Kanttinauha:
vyötärön solmiamisnauhaksi 1 cm leveää kanttinauhaa 1,5–2 m.

Olkaimet: saa leikattua samasta kankaasta joko pituudesta tai leveydestä, ota huomioon kangasta ostaessa.

Ompelulanka

Peruutusehto: Kurssiosallistumisen voi peruuttaa ilman kuluja viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutusta ei tehdä lainkaan ennen kurssin alkamisajankohtaa, pitää kurssilaisen maksaa koko kurssimaksu, ellei kurssilainen esitä lääkärintodistusta tai todistusta voittamattomasta esteestä. Tässä tapauksessa laskutetaan 10 € toimistokulu.