Tapahtumat

Karjalainen Nuorisoliitto järjestää vuosittain Kevätpäivät-kansantanssitapahtuman. Kesätapahtumien osalta teemme yhteistyötä muiden perinnejärjestöjen kanssa: esim. Hyvinkään Hoijakka 2022 Suomalaisen Kansantanssin Ystävien kanssa, Kalenat Nuorisoseurojen kanssa 2019 ja Sukujuhlat Suomalaisen Kansantanssin Ystävien ja Kansantanssinuorten liiton kanssa 2018.  Lisäksi teemme elo-syyskuussa matkan luovutetun Karjalan alueelle, Kurppamatkan. Syksyllä 2017 olimme mukana Karjala-lehden järjestämässä Evakkojuna-tapahtumassa.

Karjalainen Nuorisoliitto ei ole vakuuttanut tapahtumiensa osallistujia. Pyydämme jokaista huolehtimaan omasta vakuutusturvastaan.

Kevätpäivät ja kansantanssikatselmus

Kevätpäivät järjestetään vuosittain maalis-huhtikuussa yhdessä paikallisen jäsenyhdistyksen tai useamman kanssa. Ohjelmassa on kansantanssin ja muiden taiteen alojen katselmustapahtumat sekä Karjalaisen Nuorisoliiton liittokokous, joka toimii liiton korkeimpana päättävänä kokouksena. Muu ohjelma koostuu lyhytkursseista, työpajoista, illanvietosta ja ennen kaikkea vanhojen ja uusien ystävien tapaamisesta.

Kansantanssikatselmuksessa tanssiryhmät esiintyvät yleisön ja arvosteluraadin edessä sekä saavat raadilta suullisen ja myöhemmin kirjallisen palautteen esityksistään. Luokituksen tarkoituksena on esiintymiskokemuksen lisäksi tarjota tanssijoille ja ohjaajille eväitä kehittää ryhmien toimintaa ja taitoja entisestään. Luokat ovat Harrastus, Taito, Valio ja Mestaruus. Alle kouluikäisiä sekä erityisryhmiä ei luokitella, vaan he saavat sanallisen arvion esityksestään.

Luokittelut ja Kevätpäivät ovat avoimia kaikille. Ryhmän ei tarvitse olla Nuorisoliiton jäsen osallistuakseen.

Karjalainen Nuorisoliitto on järjestänyt Kevätpäiviä vuodesta 1984 lähtien. Täältä näet, millä paikkakunnilla kunakin vuonna on Kevätpäiviä järjestetty.

KANSANTANSSIKATSELMUKSEN SÄÄNNÖT

PDF-tiedostoKansantanssikatselmuksen säännöt 2024.pdf (133 kB)

Tulokset

Tulostiedote 2019.pdf (94 kB)
Luokitustulokset Hyvinkää 2019
kansantanssiluokittelu 2018 tulokset ja yleispalaute.pdf (318 kB)
Luokitustulokset Tampere 2018
KN-luokitukset2017-tulokset.pdf (141 kB)
Luokitustulokset Porvoo 2017
KarjalainenNuorisoliitto_luokitteluTULOKSET2016.pdf (189 kB)
Luokitustulokset Kauniainen 2016
KNluokittelu2015_tulokset ja yleispalautteet.pdf (333 kB)
Luokitustulokset Karhula 2015
KarjalainenNuorisoliitto_luokitteluTULOKSET2014.pdf (72 kB)
Luokitustulokset Kauniainen 2014
KN_Luokittelutulokset_2013.pdf (156 kB)
Luokitustulokset Hamina 2013

Kesätapahtumat

Karjalainen Nuorisoliitto osallistuu kesäisin erilaisiin kansantanssi- ja kansanperinnetapahtumiin kuten pohjoismaiseen Barnlekiin ja eurooppalaiseen Europeadeen.

Kesätapahtumiin osallistumisesta päätetään erikseen vuosittain.

Kurppamatka

Kurppamatka on vuodesta 2000 alkaen järjestetty Karjalaisen Nuorisoliiton kulttuurimatka luovutetun Karjalan alueelle. Matka tehdään joka syksy elo-syyskuussa, ja se on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Matkoilla on aina jokin kulttuuriin tai historiaan liittyvä teema. Tule mukaan iloiseen porukkaan!

Kurppamatkat 2000-2019

2000             Käkisalmi

2001             Sortavala ja Valamo

2002             Karjalan kannas ja Konevitsa