Jatka tarinaa!

Aika: 27.2.2019 klo 16 - 19:30
Paikka: Helsinki, Kansallismuseo

#jatkatarinaa #eläväperintö #juurihoidossa

Tarinat ovat ihmisen tapa olla olemassa. Tarinoilla voi olla pitkät juuret, mutta uutta perinnettä syntyy koko ajan, ja vanhat tarinat saavat uusia piirteitä. Tarinat jatkuvat. Suullinen perinne on elävää perinnettä, tässä ja nyt.

Jatka tarinaa –tapahtuma kokoaa yhteen tarinankertojia eri elämänalueilta rakentamaan yhteistä tarinoiden maailmaa. Tarinoiden kertomista tukevat Kansallismuseon tarinoita tihkuvat tilat ja esineet. Kalevalanpäivän aatto 27.2. on hyvä ajankohta nostaa esiin perinteitä ja erityisesti tarinoita tämän päivän moninaisesta Suomesta.

Kansallismuseon tapahtuma on samalla lähtölaukaus eri puolilla Suomea pidettäville tapahtumille ja sosiaalisen median kampanjalle Kalevalanpäivänä.

Jatkaa tarinaa –tapahtuma Kansallismuseossa rakentuu tarinoiden ympärille. Avajaisjuhlaa vietetään päähallin freskojen alla, ja hallin täyttävät kerrotut, lauletut ja soitetut perinteiset ja tämän päivän tarinat.

Tarinointi jatkuu eri puolilla museota lukuisissa tarinapajoissa. Tarinapajoissa kerrotaan rakkaudesta, tärkeistä paikoista ja esineistä, suvusta ja perheestä, vaatteista, taidoista, noloista tilanteista – koko ihmiselämän kirjosta. Pajoista vastaavat asiantuntijat, joilla on varastossa omat tarinansa pajan teemasta. Kuka tahansa voi tulla pajoihin kertomaan oman tarinansa.

Tarinat jatkuvat Kansallismuseon lisäksi eri puolilla Suomea kouluissa, kirjastoissa ja muissa paikoissa. Tarinapajojen toteuttamisen tueksi luodaan työkalupakki, jonka avulla paja on helppo pystyttää sinne, missä tarinoita kertovia ihmisiä on. Tarinapäivää varten Kansallismuseo tarjoaa virtuaalikierroksen museon aarteiden äärelle Kalevalan näkökulmasta. Työkalupakkiin ja kierrokseen voi tutustua verkossa itselle parhaiten sopivana aikana.

Tapahtuman järjestävät Museovirasto ja Kansallismuseo yhdessä elävän perinnön suullisen ringin toimijoiden kanssa. Tapahtuma toteutetaan osana Unescon yleissopimusta aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta.

Kiehtovat tarinapajat levittäytyvät ympäri museota:
Aavetarinat, Jakkarilan Sali
Kalevalan naiset tänään, Ravintolasali Karhunpesä
Kerro kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin?, Suomen tarina -näyttelyn 100 kuvaa –tila
Lavarunous, Lounge
Memories from elsewhere / Muistoja muualta, Kokoushuone
Minun oma tärkeä juttu, Vintti
Nolot tarinat, Mansku-kabinetti
Perintömitta, Karttahuone
Rakkaustarinat, Ravintolasali Karhunpesä
Runolaulu, Ateljee
Runoilijan vastaanotto / Poets reception, Aula
Saunatarinat, Suomen tarina -näyttelyn sauna
Stadsdelar, Karttahuone/ Kartrummet
Juurihoidossa (Karjalainen Nuorisoliitto), Suomen tarina -näyttelyn 100 kuvaa –tila
Taitotarinat, Mansku-kabinetti
Totta vai tarua, Suomen tarina -näyttelyn sauna
Tulen tarinat, Savupirtti
Tärkeän paikkani tarina, Savupirtti
Piirtää, muistaa, jakaa: Tarinoita jaetusta muistista

Tarinapajojen kuvaukset, sijainnit ja aikataulut löydät täältä.

Jatka tarinaa -tapahtuman järjestävät Museovirasto ja Kansallismuseo yhdessä elävän perinnön suullisen ringin toimijoiden kanssa. Tapahtuma toteutetaan osana Unescon yleissopimusta aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta. Yhteistyössä mukana Museovirasto, Kansallismuseo, Kalevalaisten naisten liitto, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Svenska litteratursällskapet i Finland, Kotimaisten kielten keskus, Kalevalaseura, Samova Storytelling, Runolaulu Akatemia, Karjalainen Nuorisoliitto, Kulttuuriyhdistämö Interkult, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Kansalaisfoorumi, Talonpoikaiskulttuurisäätiö, Saunaseura, Seurasaarisäätiö, Haamu Kustannus, Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmä.