Uudessa podcast-sarjassa tutkitaan Viipurin kuuluisinta murhamysteeriä

26.10.2022

Viipurissa, vappuyönä 1918, tapahtuu murha, jonka muistamme vielä 100 vuotta myöhemmin. Lahjakas säveltäjä, vain 34-vuotias Toivo Kuula ammutaan jääkäreiden voitonjuhlissa Seurahuoneella. Tähän sisällissodan aikana tapahtuneeseen rikokseen kietoutuvat humalaiset jääkärit, salaliittoteoriat, vakoojat ja useita epäilyttäviä kuolemia.

Toimittaja Hannamari Vallila soittaa viululla Kuulan sävellystä Scherzino, kun hänen äitinsä kertoo heidän sukunsa salaisuuden. Hannamarin mummon setä, Pekka Heikka oli Kuulan murhaaja.

Sukuni murhamysteeri -sarjassa Hannamari selvittää oliko hänen sukulaisensa todella syyllinen murhaan. Ketään ei koskaan tuomittu tästä rikoksesta, joten varsinainen ampuja on jäänyt hämärän peittoon. Sarja on sukellus historiaan, vanhaan Viipuriin, jääkäreihin, sisällissotaan ja tietenkin Toivo Kuulan upeaan musiikkiin.

Yksi tarinan traagisimpia säikeitä on Toivo Kuulan kohtalo. Äärimmäisen lahjakas säveltäjä kuoli vain 34-vuotiaana. Emme voi tietää, kuinka suuri seuraava Sibelius hän olisikaan ollut. Kiinnostavaa on, että Kuula ennusti kohtalonsa useita kertoja ja pelottavan tarkasti. Podcastissa ääneen pääsee myös Toivo Kuulan elämän suuri rakkaus, Alma Kuula, joka koki niin miehensä intohimoisen rakkauden, mustasukkaisuuden kuin traagisen kuoleman.

Podcast -sarjassa Hannamari apuna on huipputiimi. Tietokirjailija, dekkaristi, poliisi Mikko Porvali on jo lapsesta asti yrittänyt ratkaista tämän rikoksen, onko nyt oikea hetki? Mikko tutkii tapausta murhatutkijan tarkkuudella, historian faktat tuntien. Kolmas tiimin jäsen on Hannamarin serkku, Ruotsin kuuluisin murha-asianajaja Marko Tuhkanen. Marko on erikoistunut tutkimaan vanhoja rikoksia. Hän on saanut Ruotsissa syyttömänä istuneita vankeja vapaaksi käyttämällä salapoliisimaisia metodeja. Mutta pystyykö Marko auttamaan yli 100 vuotta vanhan mysteerin ratkaisemisessa?

Kuuntele Sukuni murhamysteeri -sarja Yle Areenasta.