Julkilausuma

22.4.2012

Karjalaisen Nuorisoliiton liittokokouksen julkilausuma

Karjalaisen Nuorisoliiton tehtävänä on edistää karjalaista kansanperinnettä, johon myös kansanmusiikki kiinteänä osana kuuluu. Karjalainen Nuorisoliitto haluaa olla tukemassa jäsenseurojaan niiden musiikkitoiminnan kehittämisessä ja sitä kautta vahvistaa kansantanssijoiden ja kansanmuusikoiden yhteistyötä niin esiintymistilanteissa kuin harrastuksessa yleisesti.

Karjalaisen Nuorisoliiton sääntömääräinen liittokokous on pöyristynyt kuullessaan, että suomalais-virolaiset Tanssipidot -tapahtuman Velisinfonia-esityksessä on tarkoituksena käyttää äänitettyä musiikkia elävän pelimannipoljennon sijaan. Kansanmusiikki on tehty tanssittavaksi ja kansantanssi ei onnistu ilman aitoa pelimannimusiikkia.

Tanssipidot tapahtumana on sekä Suomen ja Viron että eri kansantanssi- ja -musiikkijärjestöjen yhteistyön tulos. Onnistuneet Tanssipidot tarvitsevat myös kansantanssijoiden ja kansanmuusikoiden yhteistyötä ja tasapuolista näkyvyyttä tapahtumassa.

Janakkalassa 22.4.2012

Sanna Sillman