Runokilpailu ratkennut

12.10.2014

Karjalainen Nuorisoliitto järjesti kuluneen kesän ja syksyn aikana lasten ja nuorten Nyt mie runolle rupean -runokilpailun, jossa haettiin tämän päivän nuoren elämää heijastavia vapaita, villejä ja rosoisia tekstejä. Edellytyksenä kilpailuteksteille oli jokin karjalainen elementti. Kilpailu käynnistyi Karjalaisilla kesäjuhlilla Lappeenrannassa 14.6. ja päättyi 5.9. Kilpailuun saapui 50 runoa.

Esiraadin muodostivat päätoimittaja Päivi Parjanen, fil.yo Santeri Matikka ja fil.yo Saaramaria Turtiainen. Runokilpailun voittajat valitsi runoilija Vilja-Tuulia Huotarinen. Voittajat julkistettiin Suuri Karjalainen Karonkka -risteilyllä 12.10.

9–12-vuotiaiden sarjan voitti 12-vuotias Inka Rauhala runollaan ”Karjalan tyttö”. 13–16-vuotiaiden sarjan voittajaksi valittiin 14-vuotias Anni Lipiäinen. Tuomarin erikoismaininnan saivat Meretta Söderlundin, 14, runo ”Miun koko elämä” ja Ulriikka Roihan, 14, runo ”Ajatuksii”.

Ylituomari Vilja-Tuulia Huotarisen luonnehdinta kilpailurunoista:

”Runoissa kuuluivat voimakkaat äänet, suora puhe ja suora tunne. Runon kirjoittamisen taidot olivat monella hallussa, mutta niistäkin enemmän iloitsin rohkeudesta, villiydestä, kapinasta sitä kohtaan, "mitä runon tulisi olla". Nämä runot seisovat omilla jaloillaan! Monessa muussakin kuin palkituissa runoissa oli paljon lahjakasta kirjoittajuutta idullaan.”

Runokilpailuun lähetyistä runoista kootaan julkaisu, joka ilmestyy vuoden 2014 lopussa.

Nyt mie runolle rupean -runokilpailu toteutettiin yhteistyössä Karjala-lehden ja Kalevala Korun Kulttuurisäätiön kanssa.