Liittokokouksessa tehtiin henkilövalintoja

26.4.2021

Karjalaisen Nuorisoliiton sääntömääräinen liittokokous pidettiin lauantaina 24.4. etäyhteyksillä. Kokouksessa tehtiin henkilövalintoja, hyväksyttiin vuoden 2020 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2021 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Edustettuina oli 9 jäsenseuraa ja 6 henkilöjäsentä. Tilaisuuden aluksi liiton tuleva toiminnanjohtaja Marianne Valola esittäytyi kokousväelle. Valola aloittaa tehtävässään virallisesti 1.8. mutta on jo aloittanut perehtymisen liiton toimintaan.

Vuosikatsauksessa todettiin, että koronavuosi 2020 oli liiton toiminnassa monella tapaa poikkeuksellinen. Merkittävä osa suunnitelluista tapahtumista jouduttiin joko perumaan kokonaan tai siirtämään vuodella eteenpäin. Toiminta ei kuitenkaan missään vaiheessa pysähtynyt kokonaan. Kohtaamiset siirtyivät virtuaalisiksi, ja tapahtumat siirrettiin verkkoon. Digiloikasta tuli totta. Joitakin koulutuksia pystyttiin toteuttamaan fyysisestikin kokoontumisrajoitusten puitteissa, ja jäsenseurat järjestivät harrastustoimintaa ulkoilmassa. Liiton toimistolla keskityttiin erityisesti jäsenpalveluihin, näkyvyyden kasvattamiseen viestinnän kautta ja uusien tuotteiden suunnitteluun. Nuorille, ammattiin opiskeleville ja vaikeasti työllistyville tarjottiin harjoittelupaikkoja, kesätöitä ja erilaisia projektitöitä. Kasvaneen tuotemyynnin myötä liiton taloudellinen tulos oli mukavasti plussalla, ja liiton taloustilanne on nykyään varsin vakaa. Jäsenmäärä on tasaisessa kasvussa uusien jäsenseurojen myötä. Vuoden 2020 lopussa Karjalaisella Nuorisoliitolla oli 2933 jäsentä.

Liittokokous hyväksyi vuoden 2021 toimintasuunnitelman ja talousarvion. Vuoden teemana jatkuu edelleen “Perinnettä elämässä”. Karjalaisuus nähdään osana ihmisten arkea, ja omien juurien tuntemisen tärkeyttä korostetaan. Tämä näkyy esimerkiksi Minun juureni -verkkohankkeessa, jossa matkaillaan virtuaalisesti Karjalan pitäjissä. Vielä on epävarmaa, pystytäänkö tapahtumia järjestämään tänä vuonna muutoin kuin verkossa, ja voidaanko esimerkiksi vuosittaista Karjalan-matkaa toteuttaa. Tulevan kesän Kalenat-festivaali on jo päätetty toteuttaa virtuaalisena.

Liittokokous valitsi Outi Mularin jatkamaan liiton puheenjohtajana ja Anu Virolaisen varapuheenjohtajana. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Juha Henriksson Vahviala-seurasta, Heli Niemi Nokian karjalaisesta nuorisoseurasta, Ville Korpela Kotkan Kansantanssijoista, Hannele Inkinen Kirvun Pitäjäseurasta ja Sanna Liuhto Pääkaupungin Karjalaisista Nuorista. Erovuoroisista jäsenistä hallituksessa jatkavat Rami Meling Pääkaupungin Karjalaisista Nuorista, Anna-Kaisa Puranen Nokian karjalaisesta nuorisoseurasta, Mirka Marttinen Kotkan Karjalaisseuran Salusiinista ja Katariina Nurmo Kokemäen Karjalaseuran Vunukoista. Heidän lisäkseen hallitukseen kuuluvat Anni Mäkinen, Kaisa Heimonen, Sari Mustonen, Mia Rautamies, Juha-Matti Aronen, Tuija Mustonen ja Anni Kirppu. Toiminnantarkastajina jatkavat Tarja Ranta ja Saara Pöyri.