Onnistuneet Kesäjuhlat takana

17.6.2014

Lappeenrannassa vietettiin Karjalaisia kesäjuhlia 13.–15.6. Tapahtuma kokosi yhteen eri-ikäisiä karjalaisia ja karjalaisuudesta kiinnostuneita nauttimaan monipuolisesta ohjelmasta ja yhdessäolosta. Karjalainen Nuorisoliitto haluaa kiittää kaikkia tapahtuman osallistujia, yhteistyökumppaneita ja uutteria talkoolaisia, joiden iloisuus, reippaus ja ystävällinen palveluasenne ansaitsevat erityiskiitoksen.

Karjalainen Nuorisoliitto tuotti tapahtumaan askartelupajoja, kansantanssikonsertin, bändi-illan ja päiväjuhlan kansantanssiesityksen. Yhteistyökumppaneina ohjelman tuottamisessa olivat Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metku, Ajantappajat ry sekä Lappeenrannan kaupungin nuorisotoimi, jonka kautta saatiin viisi nuorta kesätyöntekijää avuksi järjestelyihin.

Koko perheen askartelupajoissa kirjoitettiin runoja, virkattiin, maalattiin, sanoitettiin lauluja ja tuotettiin erilaisia ääniä. Pajoissa vieraili noin 400 henkilöä. Lappeenranta-salin miltei kokonaan täyttäneessä kansantanssikonsertissa esiintyi Karjalaisen Nuorisoliiton kansantanssiryhmiä pienistä vunukoista aikuisiin Imatralta, Hyvinkäältä ja Helsingistä. Konsertin erikoisvieraana oli paikallinen lasten Metku-kuoro Sari Kaasisen johdolla.

Sunnuntain päiväjuhlassa esitettiin parinsadan kansantanssijan voimin Pelit ja leikit -kansantanssiesitys. Esityksen elementteinä oli tuttuja leikkejä ja pelejä kuten tervapataa ja kyykkää. Juhlapuheen piti kirjailija Laila Hirvisaari, joka kertoi koskettavasti omasta, lapsena koetusta evakkomatkastaan. Lue tästä juhlapuhe.

Karjalaisilla kesäjuhlilla käynnistettiin nuorille suunnattu Nyt mie runolle rupean -runokilpailu ja julkistettiin Karjalaisen Nuorisoliiton vuoden valinnat. Vuoden ohjaajaksi valittiin Pia Pyykkinen Hyvinkäältä ja vuoden ryhmäksi Kokemäen Karjalaseuran vunukat.  Vuoden aktiiviseksi seuraksi nimettiin Kotkan Kansantanssijat ansioistaan lasten toiminnan kehittämiseksi. Kunniamaininnan saivat Teatteriyhdistys Tuike onnistuneesta jäsenmäärän kasvattamisesta, Haminan seudun Karjala-seuran nuoret monipuolisesta toiminnasta ja Vääksyn Kansantanssijat ponnistuksista toiminnan kehittämiseksi.

Seuraavat Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Hyvinkäällä 13.–14.6.2015.