Mediatiedote 26.11.: Karjalanpiirakoita saatava leipoa paikasta riippumatta

26.11.2014

Kannanotto: Karjalanpiirakoita saatava leipoa paikasta riippumatta

Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalan Liitto ovat pöyristyneitä Pro Agria Pohjois-Karjalan aloitteesta rajata karjalanpiirakan nimisuoja koskemaan ainoastaan Pohjois- ja Etelä-Karjalassa leivottuja piirakoita (YLE uutiset 25.11.).

Liittojen mielestä aloite on käsittämätön. Karjalanpiirakka ei ole paikkaan sidottu vaan kulttuurisidonnainen tuote. Alkujaan pohjois- ja rajakarjalainen piirakka levisi evakoiden myötä koko Suomeen ja sai samalla nimen karjalanpiirakka. Karjalanpiirakka on jo vuonna 2003 rekisteröity EU:n aidoksi perinteiseksi tuotteeksi, jolla on virallisesti määritellyt raaka-aineet ja valmistustapa.

– Siirtokarjalaisilta on jo toisten toimesta viety maat, halutaanko nyt omien toimesta viedä vielä oikeus karjalanpiirakkaan? hämmästelee Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström.

Karjalainen Nuorisoliitto kantaa huolta karjalaisen perinteen tulevaisuudesta.

– Karjalanpiirakat ja niiden leipominen on monelle ensimmäinen lapsuusajan linkki karjalaiseen perinteeseen, ja niiden leipominen on opittu omilta isovanhemmilta, toteaa Karjalaisen Nuorisoliiton puheenjohtaja Outi Mulari. Karjalainen Nuorisoliitto järjesti vuonna 2010 valtakunnallisen piirakkaviestin, jonka yhteydessä järjestettiin karjalanpiirakoiden leivontatapahtumia eri puolilla maata. Viestin suojelijana toimi valtioneuvos Riitta Uosukainen.

Molempien liittojen jäsenyhdistyksissä karjalanpiirakat ja niiden leipominen ovat kulttuurista perinteensiirtoa. Seurat ympäri Suomen järjestävät piirakkatalkoita, koulutuksia ja opettavat karjalanpiirakoiden leipomista uusille sukupolville myös oppilaitosyhteistyönä. Karjalanpiirakoiden leipominen on myös varainhankintakeino; vuosittain kymmenet tuhannet kotitekoiset karjalanpiirakat tekevät kauppaansa myyjäisissä ja tapahtumissa. Karjalan Liiton kunniajäsen, kotiseutuneuvos Aira Viitaniemi tekee jatkuvasti korvaamatonta työtä karjalanpiirakkatietouden lisäämiseksi niin kotimaassa kuin ympäri Eurooppaa aina Euroopan parlamenttia myöten.

Vaikka karjalanpiirakalla on suojattu tuotenimi, sen kulttuurinen arvo on tärkeämpi kuin kaupallinen näkökulma. Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalan Liitto pitävät ehdottoman tärkeänä, että kaikilla on oltava oikeus leipoa aitoja karjalanpiirakoita, paikasta riippumatta.