Perinneruokien tuunauskampanja on alkanut

21.1.2016

Perinnettä on lupa uudistaa  Karjalainen Nuorisoliitto haastaa ruokatuunaukseen

Karjalainen Nuorisoliitto pitää tärkeänä karjalaista piirakkaperinnettä. Liiton järjestämillä piirakkakursseilla opetellaan oikeaoppisten piirakoiden valmistamista ja tehdään perinnettä tutuksi kaikenikäisille. Piirakka-aiheen päätyminen postimerkkiin saakka kertoo piirakkakulttuurin nauttimasta laajasta arvostuksesta maassamme.

Karjalainen Nuorisoliitto tunnetaan perinteiden raikkaasta tuulettamisesta ja perinnekulttuurin tuomisesta tähän päivään. Kun oma perinne tunnetaan ja osataan, sitä on lupa myös uudistaa. Perinteiden nykyaikaistamisella elävöitetään perinnettä ja tehdään perinnekulttuurista helpommin lähestyttävää. Tuunaaminen on mitä suurimmassa määrin omien juurien kunnioittamista ja perinteemme arvostamista. Mottona on, että ”Perinne elää meissä eikä menneessä”.

Vuonna 2016 kaikki haastetaan mukaan tuunaamaan perinneruokia. Ruokien tuunauskuvia ja -ohjeita voi julkaista sosiaalisessa mediassa tunnisteella #TuunaaMunPerinneruoka. Kullekin kuukaudelle on oma ruokateema ja siihen liittyvä ohje. Tammikuun teemana on karjalanpiirakka. Vuoden mittaan uuden ilmeen saavat mm. karjalanpaisti, kaurakiisseli ja rotinarinkeli. Myös maahanmuuttajat on kutsuttu kehittelemään oman ruokakulttuurinsa mukaisia ruokalajeja, joita päästään maistelemaan kansainvälisissä ruokatyöpajoissa.

#TuunaaMunPerinneruoka -kampanja käynnistettiin virallisesti 20.1. Helsingissä järjestetyssä piirakoiden leivontatilaisuudessa. Tapahtumassa leivottiin perinteisiä karjalanpiirakoita ja kokeiltiin piirakoiden tuunausta erilaisilla täytteillä. Tuunauspiirakoiden täytteinä käytettiin mm. punajuurta, bataattia, omenaa ja mustikkaa. Leivontaa ohjasi karjalaisjuurinen Mimmit-yhtye. Tilaisuudessa puhunut perinteentutkija, FT Pirkko Sallinen-Gimpl kertoi karjalanpiirakoiden olleen alkujaan juhlaruokaa. Autenttinen karjalanpiirakka on muodoltaan soikea, jonka täytteinä on käytetty niitä aineita, joita on ollut saatavilla. Alun perin piirakat ovat olleet ohra- tai talkkunatäytteisiä, riisi on tullut vasta myöhemmin kaupan välityksellä.

Ruokailu ja ruoanlaitto ovat perheiden yhteistä aikaa ja hetkiä, joista lapsille syntyy elämänmittaisia muistijälkiä. Isovanhempiin liittyvät muistot ovat hyvin usein ruokamuistoja. Karjalainen Nuorisoliitto kannustaa perheitä ja ystäväporukoita laittamaan yhdessä ruokaa. Keittiössä on tunnetusti aina paras tunnelma ja parhaat jutut, ja yhdessä tekeminen on sosiaalista ja yhteisöllisyyteen kasvattavaa.

Karjalaisen Nuorisoliiton perinneruokavuoden yhteistyökumppanina toimii hyvinkääläinen ruoka-alan yritys Myllyn Paras Oy. Vuoden aikana toteutetaan yhteistyössä mm. leivontakursseja, joista karjalaisten piirakoiden kurssi on luvassa lauantaina 2.4.