Liittokokouksen valinnat

28.9.2020

Karjalaisen Nuorisoliiton keväältä siirtynyt liittokokous pidettiin lauantaina 26.9. Helsingissä Karjalatalon Wiipuri-salissa. Suuri tila mahdollisti kunnolliset turvavälit, ja osallistujille tarjottiin kasvomaskit. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2020 toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio.

Puheenjohtajana jatkaa henkilöjäsen Outi Mulari ja varapuheenjohtajana Anu Virolainen Kangasalan Kansantanssijoista. Erovuoroisten tilalle hallitukseen valittiin Kotkan Kansantanssijoiden Anni Kelkka (varalla Kaisa Heimonen), henkilöjäsen Sari Mustonen (varalla Mia Rautamies Haminan seudun Karjalaseurasta), Pääkaupungin Karjalaisten Nuorten Mari Väänänen (varalla Anni Kirppu) ja Ahjolan Tanhuajien Juha-Matti Aronen (varalla Tuija Mustonen Hyvinkään Kansantanssijoista). Toiminnantarkastajiksi nimettiin Tarja Ranta ja Saara Pöyri

Kulunut vuosi on ollut liiton toiminnalle monella tapaa haastava. Maaliskuun jälkeen tapahtumat on jouduttu yksi kerrallaan perumaan koronatilanteen vuoksi, ja myös vuosittainen Karjalan matka jouduttiin siirtämään vuodella eteenpäin. Toimintaa on hankaloittanut myös liiton toimistolla jo pidempään jatkunut henkilöstövajaus. Mahdollisuuksien mukaan toimintaa on siirretty verkkoon, ja erilaiset verkkokoulutukset ja -kokoukset ovatkin tulleet osaksi arkea, kenties pysyvästi.

Koiviston kansallispuvun henkeen suunniteltujen sateenvarjojen huima suosio on piristänyt tuotemyyntiä ja paikannut peruuntuneiden tapahtumien aiheuttamaa lovea liiton taloudessa. Tulevaan suunnataan kaikesta huolimatta luottavaisin mielin vaikkakin epävarmuus koronatilanteen jatkumisesta luo oman varjonsa tulevien tapahtumien toteutumiseen.

Tälle vuodelle on suunnitelmissa vielä syksyinen koulutusviikonloppu Kekripäivät 14.-15.11. Kouvolassa Nuorisokeskus Anjalassa. Tapahtuman ohjelmassa on muun muassa tanssitekniikan opetusta, karjalaisten piirakoiden piirakkapaja ja perinteisten käsityötekniikoiden esittelyä. Myös muuta ohjelmaa on luvassa. Tapahtumalle on saatu tukea opetus- ja kulttuuriministeriöltä, ja tarkoituksena on toteuttaa fyysinen tapahtuma mikäli paheneva koronatilanne ei aseta tapahtumajärjestäjille uusia rajoituksia. Tilannetta seurataan tarkasti ja turvallisuusasioihin kiinnitetään erityistä huomiota.