Kaukola

#MinunJuureni -sarjassa nuoren polven karjalaistaustaiset henkilöt kertovat omista sukujuuristaan ja karjalaisuudestaan. Vuoden 2021 aikana esittelemme karjalaisia pitäjiä tarinoiden kautta.
Hankkeen toteuttavat Karjalainen Nuorisoliitto ja Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto. Yhteistyökumppanina on Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto.

Seuraa meitä myös Facebookissa!

Tarina Kaukolasta

Kartanolinnun laulu

(Erkki Kuisma)

Paavo Konttinen osasi olla myös ilkikurinen. Sattuipa kerran suutariin, mutta suutari ei olisi millään ehtinyt korjata Konttisen kenkiä kun töitä oli kertynyt liian kanssa. Kun Konttinen kuitenkin tarvitsi kenkänsä, hän antoi suutarille lupauksen:

–  Jos teet työn nopeasti, niin mie laulan kartanolinnun laulun...

Vähempikin herättää uteliaisuutta, joten suutari ryhtyi toimeen. Työn valmistuttua Konttinen puolestaan täytti lupauksensa kiipeämällä tuolille ja kiekaisemalla kovalla äänellä:

– Kukko kiekuu...

Olihan kukko kiistatta mitä selvin kartano- eli pihalintu.

Lähde: Kalevi Paavolainen (toim.): Kaukolaa ja kaukolaisii. Kauko-säätiö 1987.

Kaukola-nimen etymologiaa

Kaukolan pitäjän nimen taustalla on todennäköisesti Kauk-alkuinen henkilönimi. Silloin esimerkiksi Kauko-nimisen isännän talo on saanut nimen Kaukola. Nimi siirtyi mahdollisesti kylän ja edelleen pitäjän nimeksi. Nimen taustalle on ehdotettu myös vanhaa adjektiivia kauka eli pitkä. Nimi voisi viitata myös siihen, että alue on kaukana paikasta, jossa nimi on annettu.

Lähde: Laila Lehikoinen. Antreasta Äyräpäähän. Luovutetun Karjalan pitäjien nimet. Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja 55. Helsinki 2018.

KAUKOLA

Sijainti:
Kannaksen pohjoisosan kunta, jossa Laatokan Karjalan korkeahkot (73 m mrp) kalliolakiset mäet muuntuvat eteläpuolella Kannaksen kumpuilevaksi maastotyypiksi.

Pinta-ala: Kpa 267,8 km² (26792,69 ha), josta peltoa 50 km² , vesistöjä 25,9 km².

Asukasmäärä 1939: 4024 asukasta.

Kylät: 27 kylää: Hautapelto, Heinsalmi, Hyypölä, Ignattala, Järvenpää, Kaarlahti, Kankaanmäki, Kaukola, Keiholampi, Keräpelto, Kirkonmaa, Kortteensalmi, Koverila, Liinamaa, Miinajoki, Monittula, Munkinsalmi, Pataksela, Piiskunsalmi, Riihilahti, Riihipelto, Rokosina, Suokkala, Säppää, Tervola, Uskinsaari ja Variksela.

Koulut: 11 koulupiiriä: Ala-Kaukola, Järvenpää, Kirkonkylä, Kortteensalmi, Koverila, Liinamaa, Multamäki, Ojajärvi, Suokkala, Tervola ja Ylä-Kaukola.

Evakkopitäjät talvisodan jälkeen: Huittinen, Keikyä ja Kokemäki. Valtioneuvoston määräämät sijoituskunnat: Siilinjärvi, Maaninka, Lapinlahti ja Pielavesi.

Sijoituskunnat 1944: Parkano, Kihniö, Kuru, Ruovesi, Teisko, Aitolahti, Ylöjärvi, Hämeenkyrö, Ikaalinen ja Viljakkala. Pohjois-Savoon palasi entiset evakot.

Kaukolan Pitäjäseura ry

Kaukola ennen ja nyt -esitelmä (YouTube)

Kaukolan pöytästandaari. Suunnittelija Viljo Kojo, puhtaaksi piirtänyt taitelija Olof Erikson

Kaukolan sukuja ja henkilöitä

Vanhimmat suvut: Vuosina 1589–1593 Niukkanen, Haikonen, Kiuru, Heikkonen ja Paavilainen.

"Runsaslukuisimmat" suvut: Pessi, Paavilainen, Korte, Iivonen, Häkli ja Rouhiainen.

Tunnettuja henkilöitä: Vuorineuvos Yrjö Pessi, kirjailija Viljo Kojo, Mannerheim-ristin ritari Toivo Korte, pankinjohtaja Erkki Liikanen, oopperalaulaja Waltteri Torikka, näyttelijä-ohjaaja Heikki Paavilainen, muusikko Antti Paavilainen, pika-aituri Annimari Korte.